• Advertentie
Afbeelding momenteel niet beschikbaar

LED-verlichting zelfbouw terrarium

Hier kan je vragen stellen en advies geven omtrent de verzorging van Phelsuma's in gevangenschap.

LED-verlichting zelfbouw terrarium

Berichtdoor Squaddie » 09 apr 2005 12:18

Ook ik ben aangestoken met het reptielenvirus en ben als een spons informatie aan het opnemen over deze dieren.

Voor mijn zelf te bouwen bouw terrarium ben ik aan het denken over de verlichting en heb inmiddels gelezen dat Phelsuma's van een hoge lichtintensiteit houden en is mijn idee om naast de gebruikelijke warmtespots en UV-verlichting een aantal LED-spots op te hangen voor extra lichtintensiteit. Er zijn LED-spots te verkrijgen die een kleurtemperatuur hebben van 5000 graden Kelvin, een getal dat ik vaker heb langs zien komen bij het onderwerp verlichting & Phelsuma's.

De voor- en nadelen van LED's die ik gevonden heb, zijn:
+ energiezuinig
+ weinig warmteproductie
+ lange levensduur
- Beperktere spectrum dan bijvoorbeeld halogeen
- kleine stralingshoek (ongeveer 10 graden)

Mijn vraag is gaan LED-spots een positief effect hebben op de Phelsuma's of is het nutteloos voor de bewoners van het terrarium?

Volg de link voor een plaatje van een LED-spot http://www.high-bay.com/b_52.jpg
Squaddie

Berichtdoor Kevin Tomson » 11 apr 2005 18:10

LED-spots hebben voor de dieren als enige voordeel meer licht en ik ben altijd van mening hoe meer licht hoe beter. Enkel het spectrum, van LED's is erg beperkt en een volledig spectrum is ook van belang dus als hoofd verlichting zou ik het niet willen aanraden, maar als extra verlichting om de licht intensiteit te verhogen lijkt het mij prima.
Kevin Tomson
Phelsuma Sub-Adult
Phelsuma Sub-Adult

Berichtdoor Gerben » 13 apr 2005 18:26

Ik heb zelf boven enkele terraria pl verlichting dit is een soort tl verlichting maar dan een lager wattage en er komt een heleboel licht vanaf en het scheelt ook nog in de portomonee en mijn dieren gedijen er goed bij!

Groeten,
Gerben
Gerben

Keer terug naar Phelsuma Verzorging